Konkurrentanalys
Stegvis mall för konkurrentanalys
Konkurrentanalys mall
Steg 1: Sökord
Första steget är att analysera vilka sökord era konkurrenter använder för att positionera sig på sökmotorer. Konkurrentanalys är bidragande för att förstå vad din potentiella målgrupp söker på och hjälper dig att nå målgruppen mer effektivt. Genom denna metod får du insikt i din målgrupps beteende vilket effektiviserar innehållsoptimeringen. För att ta reda på vilka sökord dina konkurrenter använder så kan du antingen kolla på html koden för att se vilket sökord som är inkluderat i:
- Titeln
- Meta beskrivningen
- h1 taggen
Har du ett verktyg som Ahrefs kan du enkelt kopiera URL länken på hemsidan och klistra in i site explorer och tryck sedan vidare till organiska sökord. Du kan enkelt se vilka sökord som sidan rankas på.
Steg 2: Titel, meta beskrivning och h1 tagg
Nästa steg är att analysera ifall dina konkurrenter har inkluderat nyckelsökordet på titeln, meta beskrivningen samt h1 taggen. Det är viktigt att tänka på två faktorer när det kommer till detta steget. Du behöver inte använda exakta sökord och kan använda dig av synonymer och anslutande ord. Det andra är att det hjälper besökarna förstå att din sida är relevant till sökordet. Genom att analysera konkurrenternas titel, metabeskrivning och h1 tagg kan du se vad som funkar och vad dom inte funkar. Du kan därefter förbättra dina titlar vilket ger dig en konkurrensfördel. Säg du vill rankas på sökfrasen “SEO Lund”. Genom att skriva in det i Google kan du analysera dina konkurrenters meta titel, meta beskrivning samt URL länk.
Steg 3: Underrubriker
Vi analyserar hur dina konkurrenter använder sig av underrubriker samt hur du själv kan förbättra dina underrubriker. En sidas innehålls är uppdelat i olika taggar, h1, h2 och h3. H1 taggen har störst inverkan på din sidas SEO men för att sökmotorer ska förstå ditt innehåll behövs även h2, h3 taggar. Ju fler underrubriker ju större blir siffran bredvid h. Underrubriker är viktigt för att stärka din rubrik och ska alltså vara relaterat till sökordet. För att se vilken h1 tagg dina konkurrenter kan du enkelt gå in på deras sidor – högerklicka och sedan trycka på inspektera. Du söker sedan efter h1 class.
Steg 4: URL-länkar
Tredje steget är att analysera hur dina konkurrenters URL-länk ser ut. Har de använts sig utav korta samt sammanfattande URL-länkar? Ju kortare tecken desto enklare blir det för Google att läsa av. Därför är det viktigt att analysera hur korta dina konkurrenters URL-länkar är. Människor tenderar att klicka på alternativen som matchar deras sökord bäst därav bör din URL-länk innehålla nyckelsökordet. URL länken kan du se i sökfältet.
Steg 5: Innehåll
Hur mycket textinnehåll har dina konkurrenter? Är innehållet på sidan lätt och enkel att förstå? Genom att skriva tydlig och koncis text underlättar du för sökmotorer att förstå vad sidan handlar om. Ifall din text är för svår att förstå kommer besökarna lämna sidan direkt. Det handlar om att skriva utifrån dina kunders ögon.
Steg 6: Strukturerad data
Hur ser dina konkurrenters strukturerad data ut? Har de kategoriserat sin data? Hu svårt relativt enkelt det är att förstå vad dina konkurrenters sidor handlar om. Hur relevant deras sida är i förhållande till sökordet samt vilka element de använder sig av.
Steg 7: Länkar
Hur ser styrkan på era konkurrenters länkar ut samt vad är antalet länkar kopplade till deras hemsida. När du analyserar dina konkurrenters inlänkar kollar du på hur relevant länken är till sidan och vilken domän den kommer ifrån. Hur ser auktoriteten ut på länken samt ankartexten på länkgivarens hemsida. Sammanfattningsvis skulle vi kunna säga att du analyserar styrkan, rankningen och antalet domäner riktade till sidan. För att analysera länkarna kan du använda di av Ahrefs. Det är bara att gå in i site explorer och sedan klistra in URL-länken. Du kommer då kunna se “hänvisade domäner” samt “länkar”.
Steg 8: Sociala medier
Hur marknadsför dina konkurrenter sitt innehåll genom sociala medier och hur deras relationsbyggande ser ut. Sociala medier är ett fantastiskt verktyg för att nå ut till nya kunder samt skapa en långvarig relation. Vad gör dina konkurrenter som du kan ta inspiration av?
Steg 9: Lokal närvaro
Hur förhåller sig dina konkurrenter till dess lokala närvaro? Många företag skapar sidor där en stad ingår i nyckelsökordet. Exempelvis om vi är en webbyrå och ska öka vår närvaro i Malmö kan vi använda sökfrasen “Webbyrå i Malmö”. Ingår dina konkurrenter i lokala aktiviteter och hur skapar de lokala relationer?
Konkurrentanalys – vad är det?
Precis som det låter innebär en konkurrentanalys att man analyserar hur konkurrenter jobbar med SEO. Det är ett verktyg företag använder sig utav för att identifiera samt granska konkurrenters optimering. Det kan handla om allt från vilka sökord dina konkurrenter använder sig av till hur bra strukturerat deras hemsidor är.
Våra tjänster
För att säkerställa bästa möjliga resultatet för ert företag specialiserar vi oss inom 4 huvudområden
SEO
Sökmotoroptimering
CRO
Konveteringsoptimering
Hemsida
Skapa en hemsida
SEM
Sökmotorsmarknadsföring
Konkurrentanalys – få en kostnadsfri konkurrentanalys av oss
Du behöver endast trycka på knappen nedan
Varför är det viktigt att göra konkurrentanalys?
Såklart finns det alltid konkurrenter oavsett vilken bransch du befinner dig i. Att vara ett steg före sina konkurrenter är vad vi alla vill och detta kan möjliggöras genom att analysera konkurrenters SEO. Konkurrensanalys ger insikt om hur dina konkurrenter jobbar med SEO, vilka sökord som används, hur hemsidan är optimerad samt om det finns något värt att ta efter och även förbättra. Självklart har vi utvecklat en strategi för att säkerställa det bästa resultatet för våra kunder. Vår strategi är uppdelad i två kategorier: Konkurrenternas on page optimering samt konkurrenternas off page optimering.
Hur jobbar vi med konkurrentanalys för SEO?
Vid analysering av konkurrenternas on page optimering analyserar vi sex grundläggande faktorer:
- Sökord.
- Titel, meta beskrivning och H1 tagg.
- Underrubrik.
- URL-länkar.
- Strukturerad data.
- Innehåll.
Vid analysering av konkurrenternas off page optimering analyserar vi tre grundläggande faktorer:
- länkar.
- sociala medier.
- lokal närvaro.
Konkurrera
Att konkurrera innebär att tävla. En viktig aspekt när det kommer till sökmotoroptimering är att konkurrera med konkurrenterna. Det finns nästan hur många hemsidor som helst och de flesta i din bransch har även en hemsida ute på nätet. För att kunna konkurrera med dina konkurrenters synlighet på sökmotorer kommer en konkurrentanalys vara betydelsefull. Precis som en fotbollsmatch, om du vet motståndarlagets taktik kommer du kunna använda denna information till fördel.
Har du funderingar gällande konkurrentanalys?
Vi är ganska trevliga och vänliga, så prova kontakta oss så kontaktar vi dig för att ha en skön pratstund helt enkelt!