Vad är off page analys?
On page analys handlar om hemsidans interna faktorer och tar inte hänsyn till externa faktorer. Off page analys däremot handlar om hemsidans externa faktorer. Vad kan du göra utanför din hemsida? En lyckad off page optimering ger din hemsida trafik, relevans, trovärdighet och auktoritet. Det innebär att andra platser på nätet länkar eller marknadsför från deras egna sidor till dig vilket innebär att andra sidor rekommenderar din sida och därmed ökar kvaliteten på din hemsida. Detta kallas för inkommande länkar (inlänkar). Off page optimering berättar för sökmotorer vad besökarna tycker om din hemsida och faktorer som påverkar din off page-optimering är länkbyggande, sociala medier samt lokal närvaro.
Off page-analys tre komponenter
Länkar
Länkar leder till en ökad position på sökmotorers sökresultat och även till att nya besökare kommer till din hemsida. Ju fler relevanta länkar som kopplas till din sida ju mer relevant blir din hemsida till sökordet. Det finns tre typer av länkar.
- Naturliga länkar
- Manuella länkar.
- Egen skapade länkar.
Naturliga länkar innebär att sidor länkar till dig på grund av ditt innehåll. Här behöver du inte göra något annat än att skriva bra innehåll. Manuella länkar innebär att du kontaktar webbsidor och bloggar för att be dem länka till dig. Själv skapande länkar innebär att din länk publiceras som kommentarsignatur, på olika forum eller pressmeddelanden. Denna metod används dock mindre då sökmotorer kan straffa din sida för att du försökt lura deras algoritmer. Det är vanlig att samarbetspartner/kunder länkar till din sida.
Sociala medier
Sociala medier bidrar inte med en direkt länkraft men i det långa loppet blir det en skillnad. Sociala medier är ett sätt att marknadsföra ditt innehåll och på så sätt få mer trafik till din sida som leder till en högre placering på sökmotorer. Det är ett fantastiskt sätt att skapa långvariga relationer med dina kunder och för ditt varumärkes medvetenhet. För att lyckas med sociala medier krävs det att:
- Du är Lyhörd.
- Du skapar relation med influensers och experter.
- Du övervakar ditt rykte på sociala medier.
Lokal närvaro
När kunder söker efter en produkt eller tjänst letar de efter ett lokalt företag. Vanligt kommande sökfraser innehåller en tjänst/produkt samt en stad som är lokal till kunden. Exempelvis om kunden söker efter en städfirma kan en sökning se ut som följande: “Städfirma i Malmö”. Det finns många olika metoder som kan användas för en öka din lokal närvaro. Det kan vara recensioner på olika lokala sidor, NAP data, Google my business konto, röst sökning och Innehåll som är relevant till den lokala närvaron.
Syns du på Google?
Genom att SEO optimera din hemsida hjälper vi dig hamna på förstasidan och attrahera kunder till din hemsida genom SEO. Med sökordsanalys kan vi mäta volymen på sökord som din målgrupp söker på.
Vad är en bra respektive en dåliga länk?
Vikten av en bra länk är av stor betydelse för din rankning. När det kommer till länkar finns det bra länkar men även dåliga. Det är viktigt att förstå skillnaden då vissa länkar kan skada din sida mer än nyttan den ger. Men hur vet vi vad som är en bra och vad som är en dålig länk?
Bra länk
Bra länkar behöver innehålla 8 olika faktorer:
Relevans
Ju mer relevant länken är till din sida ju positivare blir det för din rankning. Om du exempelvis driver ett byggföretag väger en länk från dina konkurrenter mycket tyngre än en länk från ett blomsterföretag.
Auktoritet
Varje sida har en viss auktoritet vilket även kallas PageRank. En sidas PageRank definieras av mängden kvalitativa länkar som sidan får. Relevanta & kvalitativa länkar ger din sida mer auktoritär vilket i sin tur kommer leda till en ökad placering på Google. När du får en inlänk från en sida med hög PageRank kommer Google uppfatta din sida som mer relevant då en auktoritär sida rekommenderar din sida. Att få en länk från en auktoritär sida ger dig alltså mer värde än att få en länk från en mindre auktoritär sida.
Ankartext
Ankartext är den klickbara texten i en länk. Den ska vara relevant till sidan som du länkar till vilket innebär att den ska vara beskrivande. Ankartexten kan förekomma i fem olika former.
- Exakt matchande – Texten speglar sidan den är länkad till.
- Delvis matchning – En matchning där en variant av nyckelordet är med.
- Varumärke – Texten kan vara namn på ett varumärke, exempelvis Croseo.
- Naken länk – URL som används som en ankartext.
- Generisk – Innehåller sökord som klicka här och läs mer om.
- Bild – En bilds alt-attribut blir en ankartext.
Dofollow länkar
I grunder är alla länkar dofollow länkar ifall en länk inte är optimerad att vara en nofollow länk. Genom att ha en dofollow länk underlättas sökmotorer att följa länken och avgöra hur högt den ska rankas.
Trafik
Det finns ett samband mellan de bäst rankade sidorna på sökmotorer och den organiska trafiken till deras hänvisade sidor. Ju mer trafik sidan som länkar till dig har ju högre är värdet av länken.
Dålig länk
Länkar som är avsedda att manipulera din rankning i sökmotorer kan betraktas som en skam och bryter mot bland annat Googles riktlinjer. Det finns 10 faktorer som kännetecknar en dålig länk:
Kommentar spam
Att lägga upp din länk på olika kommentarsfält ger dig mer onytta än nytta. Sökmotorer kategoriserar det som spam vilket minskar auktoriteten på din sida.
Forum spam
I liknelse med kommentar spam skadar det din sida mer än nyttan det ger att spamma forum fält med länkar. Exempel på forum kan vara Flashback.
Form av betald länk
Googles säger att det är emot riktlinjerna att köpa länkar och vill att du ska jobba för dina länkar naturligt. Det är därav bättre att använda sig av naturliga länkar.
Kataloger med låg kvalitet
Låg kvalitet innebär låg auktoritet vilket i sin tur innebär låg PageRank. Du ska därför undvika kataloger med låg kvalitet. Det gäller att analysera katalogerna. Hitta.se eller Eniro är exempel på bra kataloger.
Länk från olaglig/hackad sida
Olagliga sidor som exempelvis gratis stream sajter påverkar din sida mer negativt än positivt. Sidan är varken relevant till din egna sida samt har en låg PageRank.
Länk från utländska sidor
Som vi nämnt tidigare analyserar sökmotorer hur relevant sidorna som länkar till din sida är i förhållande till ditt innehåll. Att få en länk från en svensk sida anses mer relevant än vad en utländsk sida gör.
Irrelevanta länkar
Sidor som inte är relevant till din sida kommer inte ge den önskade effekten du vill ha. Att få en länk ifrån en konkurrent är bättre än från en helt annan bransch.
Pornografiska och spelsidor
Pornografiska sidor samt spelsidor har en låg auktoritet och kommer inte ge din sida en positiv rankning.
Sidor optimerade för länkutbyte
Risken med att byta länkar är att den andra sidan kan ha flera tusen irrelevanta länkar kopplad till sin sida. Detta minskar auktoriteten på sidan som länkar till dig vilket inte ger samma värde som en länk med hög auktoritet.
Kontakta oss
Har du funderingar gällande off page-analys? Vi är ganska trevliga och vänliga, så prova kontakta oss så kontaktar vi dig för att ha en skön pratstund helt enkelt!